آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش ساخت ربات مسیریاب (برنامه نویسی )

سلام دوستان!

همونطور که اطلاع دارید قرار بود زحمت برنامه نویسی رو سالار بکشه ولی امان از .....

اما من که نمی زارم میت رو زمین بمونه.

به امید خدا از امروز برنامه نویسی رو خودم شروع می کنم ....

امروز می خواهیم برنامه ای بنویسیم که بوسیله اون بشه استپر موتورهامون رو راه اندازی کنیم (عین همین روش رو باید در برنامه اصلی ربات استفاده کنیم) :

 

 

$crystal = 1000000
$regfile = "m32def.dat"

Config Portb = Output
Config Portc = Output

Dim A As Byte
Dim B As Byte

B = &B10001000
A = &B10001000

Do
  Rotate A , Left
  Portb = A

  Rotate B , Right
  Portc = B

  Waitms 15
Loop

End

خوب حالا خط به خط تحلیل می کنیم. البته خوب یادمه توضیحات کاملی رو در مورد کدهای استفاده شده در چهار خط اول در پست های "آموزش ساخت ربات (میکرو کنترلر 1 - 2 - 3 - 4) دادم. پس اگه یادتون رفته بهشون دوباره سر بزنید.

Dim A As Byte
Dim B As Byte

کلا در زبان های خانواده بیسیک که کامپایلر BASCOM هم از اون استفاده می کنه، از کلمات Dim و as به صورت Dim varname as type برای تعریف متغیر استفاده می شه، که varname نام متغیر و type نوع متغیر هستش. در اینجا دو متغیر به نامهای A و B با نوع Byte معرفی شدن (هر بایت از ۸ بیت تشکیل شده)

 

B = &B10001000
A = &B10001000

استفاده از " مقدار = نام متغیر " که برای همه قابل درکه (یعنی یک مقدار رو داخل متغیر بریزیم) اما در اینجا بجای مقدار از &B10001000 استفاده شده. برای قرار دادن مقادیر به صورت باینری در یک متغیر (در این زبان) باید مقدار باینری رو بعد از B& بنویسم. در اینجا، هم در A و هم در B مقدار باینری ۱۰۰۰۱۰۰۰ معادل دهدهی ۱۳۶ رو قرار دادیم. که دلیلش رو توضیح خواهم داد.

باقیش بمونه برای جلسه بعد !

اینم یه لینک برای کسانی که می خوان سریع یه مسیریاب بسازن :

لینک

   img/daneshnameh_up/0/04/ChiBots01MarCourse.jpg       img/daneshnameh_up/a/ad/shematic_infra_robotic_circ.jpg    img/daneshnameh_up/d/d3/robot2.JPG   

نظر یادتون نره !

 

نظرات 95 + ارسال نظر
علی دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:16 ب.ظ http://abehzadian.blogsky.com

با سلام.
وبلاگ شما بی نظیر است! جالب - نو - علمی و تکنیکی
لطفا کمی درباره پروگرمرها و ای سی های خانواده رام توضیح دهید.
منتظر حضور شما در گلچین دانش هستم.
یا حق.

احمدرضا پیوندی دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:25 ب.ظ

احمدرضا پیوندی دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:30 ب.ظ

با سلام وعرض خسته نباشید از شما یک راهنمایی میخواستم و آن اینکه کسیکه تازه بخواهد وارد این شاخه شود از کجا باید شروع کند و از چه منابعی استفاده نماید؟ چون من ترم اول نرم افزار هستم هیچ اطلاعات و منبعی ندارم اگر در تهران مکانی برای این کارهست بفرمائید سپاسگذار شما میشوم.

رحیم سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:22 ق.ظ

مطالب رو خوب گلچین کردی

ایران مدار سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:41 ب.ظ http://www.iranmedar.com

سلام. وبلاگ خوبی داری آقا کیا

جامع ترین دایرکتوری مدارات الکترونیک و رباتیک به زبان فارسی همراه با مقالات آموزشی از تاریخ ۳ خرداد ماه ۸۵ راه اندازی گردید. در این سایت می توانید مدارات مورد نیاز جهت ساخت ربات و سایر ژروژه های الکترونیک را بیابید.
با تشکر - ایران مدار

بهرام چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 07:43 ب.ظ

بازم سلام
خدایی خیلی با وبلاگت حال می کنم دمت گرم خسته نباشی

ارشاد جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 06:45 ب.ظ

سلام کیا جان
واقعا دستت درد نکنه
من دانشجوی رشته کامپیوتر مشهد هستم
به طراحی و ساخت روبات خیلی علاقه دارم اما خیلی اطلاعاتم در این زمینه کم.
تقریبا تمام سایتت رو سیو کردم.
یه خواهش هم داشتم اینکه
عکس جدید از خودت رو وبلاگ بیاندازی
ممنون
ارشاد

مازیار شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:18 ق.ظ http://future2010.blogsky.com

سلام دوست عزیز .
اگه بخاطر داشته باشی از بدو راهاندازی این وبلاگ باهات بودم.
اگر چه گاها وقت نمی شد کامنت واسطون بذارم اما همیشه مطالعه میکردم .
در حل حاضر سرگرم راهاندازی یک سایت http://fu20.com هستم . خوشحال میشم که مقالات شما رو با نام خودتون در سایت بذارم .
در صورت موافقت خبرم کن .
موفق باشی

مبین دوشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام دوست عزیر
وبلاگ عالی داری
من دانشجوی کامپیوتر ایلام هستم
و به این رشته خیلی علاقه دارم خصوصا همین قسمتش رو
من همشه وبلاگ شما رو می خونم و تمام صفحات اون رو سیو کردم .

حورا دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:18 ب.ظ

آفرین به تو آقا کیای ۱۷ ساله

یحیی حسن زاده دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:51 ب.ظ http://www.saadiran.mihanblog.com

دوست عزیز وبلاگ شما بسیار زیباداست آنقدر که من لینک شما را در لینکدونی وبلاگم قرار دادم چون وبلاگ من تازه افتتاح شده است لطفا لینک مرا هم در لینک دونی خود بگذارید
متشکرم

محمد دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:32 ب.ظ http://andishehbs.blogfa.com

سلام
وبلاگ با حالی داری
تازه اگه هم مطالبش دزدی باشه چون همه رو یکجا جمع کردی و بسیار ساده داری توضیح میدی یه کار بینظیر و عالیه
موفق باشی

منصور سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام
با سلام وعرض خسته نباشید از شما یک راهنمایی میخواستم و آن اینکه کسیکه تازه بخواهد وارد این شاخه شود از کجا باید شروع کند و از چه منابعی استفاده نماید؟
در ضمن چطور باید برنامه رو به سخت افزار منتقل کرد؟
(تازه کاریم دیگه)

[ بدون نام ] یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:49 ب.ظ

۲۰

حمید رضا چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام
از امروز منم بیننده وبلات شما هستم
من دانشجوی رشته الکترونیک هستم
سوال: چرا BASCOM ؟ چرا با زبان ز نمینویسی ؟
با آرزوی سلامتی برای همه کسانی که به دمبال علم هستند .
متشکرم.

حمید رضا چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:46 ب.ظ

زبان c ببخشید اشتباه نوشتم
راستی وبلاگت عالی
میتونی یک عکس از خودت برام بفرستی
متشکرم

یاشار شنبه 10 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 08:21 ب.ظ

دستت درد نکنه با اطلاعاتی که در اختیارم گذاشتی انشالا در مجموعه مسابقات رباتیک شهرداری که در آبان ماه برگذار میشه جز رتبه های اول خواهم بود.
یاعلی

مهری سه‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 07:11 ب.ظ

سلام وبلاگتون واقعا قشنگ هست فقط یه خواهش ازتون داشتم ما یه گروهی هستیم که میخوایم یه کارهایی بکنیم در زمینه ربات میشه ما را راهنمایی کنید که باید از کجا شروع کنیم ممنون میشم

احسان چهارشنبه 21 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:13 ب.ظ

واقعا عالی بود فقط به نظرم با استپر موتور روبوت خیلی آهسته میره!!!

سید حسن چهارشنبه 28 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 05:55 ب.ظ http://mobtaker2.blogfa.com

فروش ویژه مدارات الکترونیک در وبلاگ mobtaker2.blogfa.com
فروش انواع مدارهای فلزیاب ، کیت های کنترل از راه دور رادیوئی و مادون قرمز با تعداد کانال های متنوع و برد زیاد تا یک کیلومتر ، انواع روبات مسیریاب قابل اتصال به کامپیوتر و ......
mobtaker2.blogfa.com

محمد جمعه 27 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:05 ق.ظ

مطالب وبلاگ خیلی خوبه فقط اگر به جای میکرو کنترلر های
ای وی آر از پی آی سی استفاده کنید خیلی بهتره.

حسن پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 09:16 ب.ظ

کیا جون از ارائه اطلاعاتتان متشکرم

هادی جمعه 10 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 08:29 ق.ظ

سلام خدمت شما مهندس عزیز
امیدوارم که حالتان خوب باشد.راستش یک سوال داشتم
می خواستم ببینم شما سایتی سراغ دارید که
(bascom avr-ide)رو داشته باشه چون نسخه demoحجم فقط
۴ کیلو بایت رو ساپورت میکنه
لطفا سوال من و بقیه دوستان را سریع جواب بدهید
از این که به سوال من و بقیه دوستان جواب میدهید ممنونم

سجاد جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:54 ب.ظ

سلام کیا جون منم کرمانشاهی هستم .
لطفا برام بنویس از کجا هستی و به ای میلم بفرست مرسی .
یادت نره

محمد چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:31 ب.ظ

دستتون درد نکنه . ای ول دارید به مولا ... ما که خیلی استفاده کردیم و با تشکر هم نمیشه حق این کار شما را ادا کرد . اجرتونو خدا بده که به علم و فت آوری کمک میکنید

تهرانی پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:50 ب.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید - من دانشجوی سال آخر الکترونیک هستم - استاد روباتیک ما پروژه یک روبات ۶ درجه را به من داده است ۰ (کشیدن دیاگرام D-H و سینماتیک مستقیم و معکوس و . . . ) میخواستم ببینم شما کسی را میشناسید که پول بگیرد و این پروژه را برایم انجام دهد . پروژه سنگینی نیست - فقط من وقت انجام آن را ندارم - اگر روبات ۶ درجه ای مد نظزتان هست که هیچ و گرنه به من اطلاع دهید تا فایل آن را برایتان میل کنم . واقعا از شما ممنون میشوم که این لطف را در حق من انجام دهید . لطفا جواب را برایم میل کنید .

[ بدون نام ] سه‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 12:22 ق.ظ

خدیو چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:35 ق.ظ

سلام
مطالب وبلاگتون عالیه ولی .......

اصغر پنج‌شنبه 9 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 01:29 ق.ظ

شاداب چهارشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 11:17 ق.ظ

خیلی قشنگه همین طور ادامه بده

احسان شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:25 ق.ظ

سلام من دانشجو هستم خیلی هم به ربات و الکترونیک علاقه دارم ولی رشته ام هیچ ربطی به این جور چیزها ندارد میخواستم بگویم اگر کسی پیدا میشود که بتواند در این زمینه به من کمک کند لطفا به من ایمیل بزند
با تشکر

هاشم سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:50 ق.ظ


توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه


سلام
مدار این ربات درسته
ولی برنامه اون مشکل داره
باید تغییراتی در اون بدید

[ بدون نام ] دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:26 ق.ظ

مریم دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:26 ق.ظ

مسعود سه‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:01 ب.ظ http://mass0ood.blogfa.com

سلام دوست عزیز...
من سال دوم دبیرستان ، تیزهوشان ، هستم.
مطالب وبلاگتون عالیه ؛ اگه می شه برنامه ی ربات به
زبان ++C رو هم تو وبلاگ بذارین...
[آقا کیا شما خیلی غلط املایی دارین! البته اشکال نداره مهم ، اصل مطلبه.]

احسان شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:04 ب.ظ

salam
man mikhastam dar mored barnameh haee ke baraye barnameh nevisie robot lazem hast be man begid tamam barnameh ha . mochakeram

مهرداد سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:23 ب.ظ http://www.mahdi58.blogfa.com

وبلاگ خوبییه من علاقه شدید به یاد گیری دارم به ما هم سر بزنین

محسن ادیبی یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:40 ب.ظ

باسلام وعرض قبولی عبادات شما
من دانشجوی سال اخر مهندسی ساخت وتولید هستم
من می خواهم یک ربات طراحی کنم که بتونه جوشکاری کنه
و در باره ربات هم هیچ سررشته ای هم ندارم می خواستم بپرسم میتونید کمکم کنید یا کسی را برای کمک به من معرفی کنید.جواب را ایمیل کنید.(در ضمن من اهل اصفهان هستم) با سپاس.

امین چهارشنبه 18 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:49 ب.ظ

سلام نماز وروزتون قبول باشه.من دانشجوی برق درمقطع کارشناسی ام.با یک سری بچه ها می خواهیم یک ربات ساده بسازیم وهیچی هم نمی دونیم.لطفا مارو راهنمایی کنید.ممنون.کارتون خیلی درسته.

پگاه شنبه 12 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:14 ب.ظ

salam khobi? man va yeki az dostanam mikhay dar rabete ba robat sazi faliyat konim mikhastam age mishe rahnamaimon kinid rasti shayad mailam kharab bashe vase mhamin ID imam midam :chiristian_bird_love mer30 va damet garm khali blog bahaliye va in ke ba in sene kam enghade mokhi movafagh bashi

یونس سه‌شنبه 15 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 ب.ظ http://younesweb.blogfa.com

سلام وب شما خیلی با حاله و مرا عاشق روباتیک کرده است با تشکر....

هانیه چهارشنبه 23 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام
من سال اول دبیرستان هستم قرار تو مسابقات شرکت کنیم من دارم در مورد ربات های مسیریاب تحقیق می کنم ولی سطح اطلاعات شما خیلی بالاست.
می خواستم خواهش کنم اگه میشه فکر ما رو هم بکنین.
ممنون

ستاره پنج‌شنبه 24 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:38 ب.ظ http://setareh-daryoosh.blogfa.com

سلام ممنون واسه مطالبت البته من که چیزی ازش سر در نیاوردم چون هنوز از فردا آموزشمون شروع میشه . حالا تابعد ببینیم چه جوریه دیگه
دوست دارم
خداحافظ

علی رضا چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:37 ب.ظ

سلام از شما واقعاْ تشکر مکنم که مطالب ارزشمندی رو
درباره ربات و علم الکترونیک در اختیار ما قرار مدهید.

سعید دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:30 ب.ظ

دمت گرم عالی بود

سمانه چهارشنبه 21 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 ق.ظ http://paddiddar.samaneh_s@yahoo.com

سلام من دانشجوی ترم ۳ کامپیوتر (کارشناسی پیوسته) هستم خیلی دوست دارم برنامه نویسی در زمینه ی رباتیک را یاد بگیرم . اگر اطلاعاتی در مورد کلاس هایی که در این زمینه
برگزار کرده اید در اختیار من قرار دهید سپاسگزار خواهم شد.
و اینکه ایا این کلاس ها می تواند برای من مفید واقع گردد؟
لازم به ذکر است که من هم به برنامه نویسی و هم به رباتیک
علاقه مندم . ممنون می شم اگر راهنمایی ام کنید.

سعید سرمدی چهارشنبه 21 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:34 ق.ظ http://www.iranmrg.ir

ممنون

محمد یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:50 ب.ظ

گلی سالار

رابین دوشنبه 10 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:59 ب.ظ

یوسف دوشنبه 10 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:04 ب.ظ

وبتون خیلی باحاله من دانش اموز سال سوم هستم . عاشق عاشق عاشق رباتیک هستم . ولی تو مسابقات سنسورربات سوخت و ما حذف شدیماگه راهنماییم کنی کجا می تونم عشقم رو بیابم ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد