آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش ساخت ربات مسیریاب (پروگرامر)

سلام به همه!

 

از امروز می خوایم مباحث مربوط به میکرو کنترلر رو شروع کنیم. اگر از ابتدا با من همراه بودید یا اینکه مقالات قبل رو دنبال می کردید حتما یادتونه که چندتا پست اول مقدمات برنامه نویسی به زبان BASCOM برای میکروی AVR رو گفتم (اگر هم یادتون نیست لینکشون همین سمت راسته!). مدار ایجاد ولتاژ مناسب کار میکرو (۵ولت) با استفاده از رگولاتور رو هم که تو پست قبل به همراه لینک دانلود کامپایلر BASCOM-AVR گذاشتم (کرکش رو هم امروز آوردم ). بنابراین این جلسه می خوام نحوه ساخت پروگرمر برای میکروهای AVR رو آموزش بدم تا براحتی بتونید کدهایی که من میگم یا خودتون دارید رو روی میکرو بار کنید و بتونید به صورت کاملا عملی کار رو تجربه کنید...

ساخت پروگرمر STK200300:
مدار این پروگرمر در چند نوع مختلف توسط آی سی بافر 74HC244 موجود هستش. اما مدلی رو که من الان میخوام آموزش بدم ساده ترین نوع موجود و بدون آی سی بافر هستش. برای ساخت این پروگرمر فقط به وسایل زیر احتیاج دارید:

  1. یک عدد سوکت ۲۵ پین، پورت Parallel یا موازی کامپوتر (از نوع نر)
  2. یک عدد قاب سوکت ذکر شده در صورت تمایل
  3. چند رشته سیم. البته پیشنهاد می کنم از سیم های فلت ۱۰ تایی استفاده کنید.
  4. یک عدد پایه محافظ میکرو ۴۰ پایه
  5. یک عدد میکروکنترلر AVR. پیشنهاد من از نوع ATmega32L/32 هستش.
  6. سایر موارد لازم مثل هویه، سیم قلع، فیبرمدار و....

شکل مقابل پین های سوکت پورت موازی رو با به صورت شماره گذاری از پین ۱ تا ۲۵ و نحوه اتصال پینهای اون به پایه های میکرو نشون میده. توضیح استفاده هرکدوم از این پینها خارج از بحث ماست فقط بدونید که پینهای ۱۸تا۲۵ باید به زمین وصل بشن و پین ۲-۹ هم مربوط به ۸ بیت موازی هستند.

تصویر پایه های میکروی AVR به همراه اسمشون رو قبلا در پست 13 گذاشتم، ببینیدش که در درک شکل بالا خیلی کمکتون می کنه.. با این حال به علت اهمیت بازم میگم:  پینهای شماره ۱۸الی۲۵ سوکت رو بهم و سپس به GND میکرو که پایه شماره ۱۱ اون هست وصل کنید و بعد پایه شماره ۱۱ میکرو رو هم به سر منفی منبع وصل کنید به همین ترتیب، پین شماره ۱۰ سوکت به MISO یا پایه ۷ میکرو، پین شماره ۹ سوکت به RESET یا پایه ۹ میکرو، پین شماره ۷ سوکت به MOSI یا پایه ۶ میکرو، پین شماره ۶ سوکت به SCK یا پایه ۸ میکرو وصل کنید و در آخر VCC یا پایه ۱۰ میکرو رو هم به سر مثبت منبع وصل کنید.   بخش سخت افزاری پروگرمر شما به همین سادگی آماده شد.

برای استفاده از این پروگرمر باید به روش زیر نوع پروگرمر خودتون رو به کامپایلر BASCOM معرفی کنید:

BASCOM-AVR > Options > Programmer >> Programmer = STK200300 Programmer

بعد از انجام مراحل بالا و تکمیل پروگرمرتان برای اطمینان از صحت کار می توانید در محیط کامپایلر دگمه  را فشار دهید. در صورت ظاهر نشدن پیام مقابل  و نمایش صفحه ای جدید که در بالای آن مشخصات میکروی شما نوشته شده بدانید که پروگرمر شما به درستی کار می کند. در غیر این صورت تمام موارد از جملا ترتیب صحیح اتصال سیمها و وصل بودن ولتاژ مناسب و.. را چک کنید. این مرحله یکی از مراحلی است که امکان جواب ندادن در اون خیلی زیاده بنابراین در صورت جواب نگرفتن اصلا عصبانی نشید و بیاید تا با هم مشکل رو حل کنیم .

اینم لینک دانلود کرک های برنامه BASCOM-AVR که سری پیش گذاشته بودم:

 
Adapted from E.l.e.B.o.y.s
نظرات 10 + ارسال نظر
REZA سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:22 ب.ظ http://WWW.LLLABADANCITYLLL.BLOGSKY.COM

سلام دوست من
وبلاگ جالبی دارید امیدوارم همیشه موفق باشید

ممری جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:43 ق.ظ http://www.maryam-goli.blogfa.com

ببین باز بچه ی بدی شدی چرا صفحه سیو نویشه؟

کیا جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:52 ق.ظ

یعنی جی؟

ف سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:20 ق.ظ http://www.persianweblog.com/weblogs/

وبلاگت در پرشین وبلاگ ثبت شد.

رحیم چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:32 ق.ظ

زهرا سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:21 ق.ظ

salam.
agar kasi ba barname prolog ashnayi dare lotfan mano dar jaryan bezare az tarighe email address bala.
man donbale kasi migardam ke ye project kochiko anjam bede, albate hargone hazine mali ham dashte bashe mipaziram.

h جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:37 ب.ظ

hw/sw is not exeed chip memory ولی میگه bascom ساختمstk200

علی یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1385 ساعت 02:47 ق.ظ

سلام امیدوارم خوب باشیند.
من از بندرعباس با شما تماس میگیرم یه چند وقتیه که همه فکر وذکرم شده این که یه ربات بسازم ول طوی این بندر که هیچ چیز آموزشی گیر نیاوردم .
ذر ضمن رشته من کامپیوتر هستش وتقریباًطوی زبانهای برنامه نویسی مشکلی ندارم
اسم من علی هستش واز شما می خواهم اگه میتوانید به من کمک کنید ماهم اینجا از این بوقی دربیام
چند تا سوال هم دارم
چه جوری به یه ای سی برنامه میدن این پرگرامر چیه و اگه من بخوام لوازم مربوط به برنامه دادن به آی سی را تهیه کنم (سخت افزارش)چقدر هزینه میبره
اینطوری هم که فهمیدم اگه مال ای سی های picیاavrباشه بهتره
اگه بخواهم تهیه کنم شما می تونید کمکم کنید وبرا پست کنید بندر عباس؟
در آخر هم اینکه اگه براتون امکان داره جزوه یا راهنمایی ساخت یه ربات رو به صورت تمام وکمال بهم بدی خیلی ممنون می شم
واقاً باید از شما بچه های ایرونی که می یایند و اطلاعاتی رو که بعد از تجربه بدست میاریند برای مطالعه یه سری دور مونده از فناوری مثل من قرار می دیند قر دانی کرد

ایمیل من :ali_ranjbaran20@walla.com

رضا چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1385 ساعت 05:38 ب.ظ http://companyreza.mihanblog.com

ببخشید در پروگرامر شما عکسها دیده نمیشند اگه زحمت نباشه عکساشو به ایمیل من بفرستید
با تشکر

سمیرا چهارشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 06:51 ب.ظ

سلام میشه یه کتاب خوب در مورد روباتیک به من معرفی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد